The Remote education in times of the Covid-19 pandemic

a representational analysis

Authors

  • Cinthya Amaral Santos Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, GO, Brasil
  • Cassira Lourdes De Alcantara Dias Ramos Jubé Advogada inscrita na Ordem dos Advogados de Goiás
  • Carolina Machado Moreira

DOI:

https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v8n1.e076

Keywords:

Health, Class, Teaching, Learning, Representation

Abstract

This article has as its main theme the social representation of students, teachers and other randomly chosen subjects, in relation to remote education promoted in times of the Covid-19 pandemic. The objective was to verify the individual thinking, within a certain collectivity regarding the proposed subject. The development of the text had two parts, the first the theoretical part, which sought to outline the concept of education, the difference between remote classroom and EAD (Distance Learning) and finally the concept of the theory of social representation, used by the social Psychology. The second part was the discussion of the results, which were treated in the Iramuteq Software. For data collection, 108 questionnaires were passed, with two evocation questions, the first with the inducing term “Education and pandemic” and the second “Remote Class and learning”. The first evocation was analyzed by the frequency of words and generated the main vernaculars “Apreensiva”, “Medo”, “Tiring” and “Upset”. Although they were not the most mentioned, there is an interconnection of them with the most repeated, including difficulty and the internet, which shows that the research subjects saw this way of study with apprehension and fear, given the difficulty of accessing new information. technologies. This led to tiredness and boredom. The second question was addressed in the similarity analysis, which generated a maximum tree, having central words “Effort”, “Study”, “difficulty” and “Internet”. Once again the expression difficulty appears, that is, it took a great effort to study using the internet and other computer programs.

Author Biographies

Cinthya Amaral Santos, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, GO, Brasil

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Mestre em Sociedade, tecnologia e meio ambiente pelo Centro Universitário de Anápolis. Especialista em Direito Constitucional e Eleitoral (UCG) e Docência Universitária (UCG); graduada em Direito (UniEVANGÉLICA - 1997). Professora efetiva do curso de Direito da Universidade Estadual de Goiás - Unidade Palmeiras de Goiás.Foi coordenadora do Curso de Direito da Fundação Educacional de Goiâs (Faclions), de 2015 a junho de 2016. Professora de Direito Constitucional e Direito Administrativo do Centro Universitário de Goiás (Unianhanguera). Orientadora de Trabalhos de Conclusão de Curso das duas instituições de ensino acima especificadas. Professora da pós graduação do Centro UniGoiás e da Faculdade Lions. Professora em EAD na faculdade Lions. 

Cassira Lourdes De Alcantara Dias Ramos Jubé, Advogada inscrita na Ordem dos Advogados de Goiás

Mestre em Direitos Humanos pelo Programa Interdisciplinar de Mestrado em Direitos Humanos da Universidade Federal de Goiás - Núcleo de Direitos Humanos. Especialista em Direitos Humanos (2002) e Docência Universitária (2003). Possui graduação em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2001). Atualmente é professora universitária, atuando principalmente nos seguintes temas: Direitos Humanos, Cidadania, Direito Penal e Processual Penal, Direito Internacional, Segurança Pública e Prevenção. Advogada inscrita na Ordem dos Advogados de Goiás, desde 2005, atuando nos ramos de direito público e privado.

Carolina Machado Moreira

Mestre em Letras - Literatura e Crítica Literária pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2012-2013). Pós-graduada em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade do Noroeste de Minas (2010-2011). Graduada em Pedagogia pela Faculdade ISCECAP (2018). Graduada em Letras - Português-Inglês e respectivas literaturas pela Universidade Estadual de Goiás (2007).

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Published

2024-03-01

How to Cite

Santos, C. A., Jubé, C. L. D. A. D. R. ., & Moreira, C. M. . (2024). The Remote education in times of the Covid-19 pandemic: a representational analysis. Revista Do Instituto De Direito Constitucional E Cidadania, 8(1), e076. https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v8n1.e076