A importância da educação no subdesenvolvimento furtadiano

Authors

  • Jessica Yume Nagasaki Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil
  • Ana Elisa Spaolonzi Queiroz Assis Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil
  • Letícia Aparecida Gonçalves Dias Faculdade de Direito do Sul de Minas, Pouso Alegre, MG, Brasil
  • Maiely Amaral dos Santos Instituto Federal de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v6n2.e034

Keywords:

Subdesenvolvimento; Educação; Celso Furtado; Brasil.

Abstract

This article aims to analyze the importance and focus of education in Furtadian underdevelopment. From this perspective, underdevelopment does not translate into a mandatory stage, on the contrary, it is a historical and autonomous process of each country, to be considered developed, which implies the global division between developed and underdeveloped countries. Bringing together the question of education and underdevelopment, there is the cultural character, whose autonomy and creativity must be inherent in this process, in which the human being improves his skills and potential to establish a knowledge that makes it possible to collaborate with the internal structure of the country. Brazil, considered an underdeveloped country, has several aspects to be rethought, which includes identifying when and in what circumstances the education element makes it possible to think of ways that are consistent with social economic development, taking into account that even with historical-economic emphasis, social and educational thinking suffers cleavages. To carry out the research, bibliographic investigations were used, in which published articles were selected with the main themes: "underdevelopment", "education", "development" and "social thinking", connected with the historical-structural methodology of the theoretical framework . As a result, education is not seen as the main aspect, but permeates and serves as an anchor in the process, as it has a direct impact on the autonomy and emancipation of the human being, placing him as an important actor in this process, that is, the ability to develop skills also makes it possible to question the current models in society, directing development and highlighting necessary change.

Author Biographies

Jessica Yume Nagasaki, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Educação da Unicamp. Doutoranda em Economia Política Mundial na UFABC. Mestre em Direito pela FDSM. Bacharela em Direito pela UFMS CPTL.

Ana Elisa Spaolonzi Queiroz Assis , Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil

Pedagoga, Jurista, Mestre e Doutora em Educação. Professora da graduação e da pós-graduação da Faculdade de Direito do Sul de Minas e da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (FE/UNICAMP).

Letícia Aparecida Gonçalves Dias , Faculdade de Direito do Sul de Minas, Pouso Alegre, MG, Brasil

Mestranda em Direito pela Faculdade de Direito do Sul de Minas. Bacharela em Direito pela Faculdade de Direito do Sul de Minas.

Maiely Amaral dos Santos , Instituto Federal de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Graduanda em letras pelo Instituto Federal de São Paulo (IFSP). Foi acadêmica do Programa de Formação Interdisciplinar Superior (ProFIS), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

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Published

2023-01-23

How to Cite

Nagasaki, J. Y., Assis , A. E. S. Q. ., Dias , L. A. G. ., & Santos , M. A. dos . (2023). A importância da educação no subdesenvolvimento furtadiano. Revista Do Instituto De Direito Constitucional E Cidadania, 6(2), e034. https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v6n2.e034